onsdag 10 september 2008

Skolk

Jan Björklund tycker att skolk, redan från ettan, ska skrivas in i betygsdokumenten, som ett sätt att strama upp skolan och få ordning på den. Jag vet inte riktigt om jag håller med om att det är rätt väg att gå. Inte för att jag skolkat särskilt mycket i mina dagar, men att använda disciplinära åtgärder i form av registrering funkar nog inte särskilt bra, eftersom man genom att göra det inte kommer åt roten av problemet. Eller rötterna bör jag säga, då anledningarna kan vara många. Jag vet att jag skolkat för att jag inte trivdes särskilt bra i plugget, för att läraren var riktigt bitter och tyska var skittråkigt att läsa. Mest dock av anledning nummer ett, det där med trivseln. Inte fan får en notering i betyget mig att trivas bättre i plugget, snarare tvärt om lär jag oroas ännu mer och trivas ännu sämre. Det märks att det var länge sen Björklund var ung och gick i skolan. Alla problem kan inte lösas via disciplin. Artikeln hittas här.

In other news, planen säkerställs på fredag. Inte i december, utan på fredag. Helt nice.

Inga kommentarer: