tisdag 30 september 2008

Kaffe och breakups

Så skulle man kunna sammanfatta helgen som varit. Jag åkte upp till Sthlm mitt på dagen i fredags, för att möta upp M, gå runt på stan ett tag, ta en kaffe och sedan röra oss till förorten för att hämta en bil och lite fiskegrejer, samt även slänga i oss varsin taco med mina föräldraenheter och bror med bihang. Kan här passa på att informera om att det är ett jävla äventyr att fylla på luft i bildäck, då instruktionerna på kompressorn är konstiga. Nog om detta. In med bilen till Gärdet för att ta det lite chill med A och N medan D jobbar klart, något som inte alls var planerat från början. Bilen packas nu till bristningsgränsen med mat och kit för en helhelg i Norrtälje, vi plockar upp D och far iväg. So far so good. Ute i stugan som vi lånat av A och M's moders jobb installerar vi oss, och undertecknads friluftsinstinkter återkommer och eld görs upp spenderandes en tändsticka. Jag är helt enkelt grym. Det blir dock, för majoriteten av stugan (paren, de som faktiskt har något att gå och lägga sig för) en relativt tidig kväll.

Upp morgonen efter runt elva, sätta i oss frukost och dylikt (förbannat nice att ha sällskap på morgonen, samt dricka kaffe) för att sedan lägga ut med båten och fiska lite. Åter igen var jag stora friluftsmänniskan som fixar det mesta, ser till så att folk får rätt västar och dylikt (ifall någon skulle plurra). Tyvärr ingen fisk denna dag, men en trevlig dag none the less. Vid återkomsten till stugan fixar jag och A igång grillen och D och M börjar göra potatisgratäng. Sjukt mycket kött grillas, bag-in-boxen kommer fram och efter någon timme serveras en av de lätt största middagarna matmässigt jag ätit. Detta efterföljs av pokerspelande och You don't mess with the Zohan, en film som var sådär, men ändå ganska rolig. Tidigare natt än gårdagen, men inte tidig för det. Även en del drinkar förtärdes.

Söndag, och sista dagen i stugan, men även den mest dramatiska. Morgonrutin görs, kaffe och frukost serveras, och kaffe samt fikabröd packas även ner för dagens fisketur. Strålande väder när vi lägger ut med båten, trots viss vind, men den går att hantera. Vassfiske utförs med gigg, då M plötsligt får hugg av en gädda på uppskattat 1,5 kilo, som pga avsaknad av passande håv eller annan utrustning hoppar ner från båten efter det att A stuckit sin hand i gälen på den. Men det får räknas som fångst ändå, någon form av resultat ska uppvisas. Bildbevis finns. Det var dagens första dramatiska händelse. Dagens andra dramatiska händelse inträffar efter middagen, i och med att D breakar, eller rent av dumpar, M precis innan städning, så M skjutsar in henne till Norrtälje så hon därifrån kan ta bussen hem. För mig, som utomstående, var det jävla förvånande, då jag inte haft koll på vad som hänt mellan M och D, men dramatiskt var det. M har solklart mitt stöd också, har känt grabben i över 10 år. Stugan städas utan fler dramatiska händelser, bilen packas och är inte längre lika galet överfull som den var när vi åkte, och vi påbörjar resan till Knivsta för att lämna av N hemma. Själv är jag hemma i Väsby runt typ åtta-nio någongång, efter en topphelg även om tråkiga saker hände.

Gårdagen spenderades också i Sthlm, där en ny väska inhandlades och lunch avnjöts i sällskap med A och M. I morse var det dags att fara hem, tidigare än tidigt, satte mig på bussen klockan åtta, så tidigt var det länge sen jag var vaken. Nu sitter jag i min egen barre och väntar på att brevbäraren ska komma med en avi till mig som säger att jag kan hämta ut ett par nya dojor och en tröja. Det är fortfarande ingen riktig post!

Inga kommentarer: