onsdag 18 juni 2008

Betänkanden från sommarnätterna

First of, har haft en jävla bra helg som började i torsdags med besök på hultsfredsfestivalen, såg fyra fantastiska band, däribland Babyshambles, som gick på tre minuter före utsatt tid, något som jag tror ingen hade räknat med. Efter sista spelningen av Rage Against the Machine blev det till att fara till HCs barndomshem och kvarta några timmar, sen in till Västervik där mina fd elever tog studenten. Det blev gratis öl och mat senare om aftonen på två olika mottagningar, och en utgång som slutade på Flums golv. När jag sedan på lördagen tänkte att jag skulle ta det lugnt får jag ett samtal från J som inbjuder till matchtittande hos en arbetskamrat, med tillhörande öldrickande som sedan blev en utgång med drinkar och dans. En stadig tredagars alltså, var ganska mör i söndags.

Jag är ju relativt ledig nu, så jag har tid att tänka. Kanske inte är det bästa, då jag under veckan tänkt lite på vad jag åstadkommit i relationsväg under det nästan år jag varit solokvist. Summa summarum: inte ett piss. Jag saknar myset, jag saknar närheten, och jag saknar sällskapet. Men det är väl bara att härda och se vad fan som händer. Även fast jag klättrar på väggarna.

Något som skrämmer mig något otroligt är FRA-lagen som är i ropet i dagarna, då jag tycker den är mindre passande i ett land som har världens äldsta tryckfrihetsförordning, från 1776 om jag inte missminner mig och mina historiekunskaper. Att man då ska ha rätt att avlyssna all kabeltrafik överskrider Sveriges gränser (i dagsläget typ all trafik) får mig att tänka på totalitära system och censurrisk. Att jag sen tidigare även är varnad för fildelning gör det inte bättre.

Jag hade tänkt på något mer, men det har på mystiskt sätt försvunnit ur min väldigt tankspridda hjärna, så detta var nog allt för denna gången.

1 kommentar:

Anonym sa...

Låt oss basera vårt ställningstagande på ett klart och tydligt resonemang.

Staten är inte enbart ond. Den skyddar oss mot externa hot.

Staten är inte enbart god. En utgör i sig ett internt hot.

I ett samhälle där det interna statshotet väger tyngre än det externa hotet, mot vilket staten skyddar oss, tillfrågas inte folket överhuvud taget. De kontrolleras och berövas sin integritet under alla omständigheter.

Så är inte fallet i Sverige. Därför bör vi säga ja till den här lagen.

M v h,
Peter Ingestad, Solna