lördag 26 april 2008

Mentala processer

Sitter just nu och försöker bena ut vad som egentligen hände i Bryssel. Det har varit en sjukt intensiv vecka, vilket lett till att jag inte hunnit bearbeta alla intryck. Det började redan på resan ner med att en av eleverna inte mådde bra och inte fick i sig energi och näring, något som var oroande då människan behöver näring som fan. Söndagen var i övrigt lugn, när vi kom ner till Bryssel checkade vi in och släppte eleverna lösa på stan. Ingen gjorde något dumt.

På måndagen hälsade vi på i EU-parlamentet, men alla parlamentariker var i Strasbourg, så det var väldigt lugnt. Vi fick dock en väldigt tråkig informatör, det är mer liv i okokt pasta än i den gubben. Eftermiddagen bestod av en trevlig rundtur medels buss i Bryssel, då vi fick se alla sights och fick ganska mycket inside information av vår Norsk-Belgiske-Whatever-guide Jan-Petter.

Tisdagen inleddes med ett besök på Europakommissionen, något som från början verkade gå problemfritt, men som tog en hemsk vändning då en elev hamnade i någon form av panikchock, vilket ledde till en dramatisk episod med sjukvårdare som bara pratade franska, och den enda eleven som pratade franska var hon som fick paniken. Jobbigt. Det blev i alla fall en resa medels ambulans till sjukhuset för eleven, och lite ansträngande för mig och min kollega samt eleverna. Allt gick bra dock. Innan vi besökte kommissionen höll jag faktiskt föredrag om nämnda kommission, och fick även igång en bra diskussion med de två klasser som var nere.

Natten till Onsdag jobbade jag och Mattias med att fixa en stadsorientering för eleverna, då de skulle söka upp och fotografera platser i Bryssel. Peter, min mentor, gick och lade sig då det var han som åkt med eleven till sjukhuset, och han var trött som fan. Även de flesta eleverna var trötta, då de kvällen innan härjat på stan. De lugna eleverna hade dock träffat någon ny vän som de ville hälsa på. Det var ett orosmoment men de måste få chansen att uppleva saker.

Onsdag morgon märkte en elev att hennes plånbok och blodsockermätare saknades i handväskan, så den tjejgruppen och Peter fick ta sig till en polisstation för att anmäla stölden. Detta var lättare sagt än gjort, så det tog tid. Stadsvandringen och besöken på Svenska ambassaden och Miljökommissionen gick bra, Miljökommissionen var ett av de bästa besöken på resan och det blev en diskussion istället för en föreläsning. Tyvärr tappade en elev sitt pass efter besöket på Ambassaden, men det ordnar sig. Under aftonen blev jag meddragen av elever ur båda klasserna ut på en pub/krog/nattklubb på lite härj, och jag börjar inse att jag är gammal, men det var roligt.

Sista dagen var torsdagen, och besöket på Regionskommiten var riktigt bra det också, förutom att en elev var tvungen att stanna på vandrarhemmet för att hon supit ner sig åt helvete för hårt kvällen innan (dock efter att jag gått hem). Efter detta var det fritid, då fick jag se en annan del av Bryssel då vi lärare letade efter en krog som ska vara inredd med likkistor som bord, som vi tyvärr inte hittade. Bryssels stadskärna är ganska stel, strikt och inte levande, något som detta område sydöst om justitiepalatset var. Det var spännande.

Vi lastade ombord oss på bussen klockan nio på kvällen och började åka mot Travemunde. När vi stannat och rastat i Munster (det ska på både Travemunde och Munster vara u med två prickar, men min sån tangent funkar inte) så fick en annan elev panikchock, så vi var tvungna att åka in på sjukhuset i Osnabruck (u med två prickar), för att åtgärda detta. Åtgärdades gjorde det, och vi for vidare med eleven liggandes längst bak i bussen för att ta igen sig.

Färjan Travemunde-Trelleborg var turligt nog odramatisk, inget hände och det gav mig möjlighet att ta igen två av de många timmars sömn jag missat under denna resa. Men väl norr om Trelleborg fick eleven panikkänslor igen, så vi fick åka in på Akademiska i Lund, där vi stod någon timme medan det hanterades och strategier för att bromsa/minska paniken lärdes ut till den berörda eleven. Åter till Västervik vid ett på natten, sova på vandrarhemmet och sedan hem till Lkpg. Ska bli sjukt skönt att sova i min egen säng.

Det har varit mycket dramatiskt, men samtidigt förbannat roligt och lärorikt. Jag ska även ner till Västervik när eleverna tar studenten, då jag undervisat dem under två år, och bondat med dem i Bryssel.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hehe, låter som en sweet resa.. säger ju att vfu is the shit :)