fredag 20 november 2009

Det här med arbetslöshet

Jag sitter såhär en fredagseftermiddag i mitten av november anno domino 2009, och läser aftonslaskans lilla artikelserie om arbetslöshet, särskilt detta inlägg från H. Engström, moderat i arbetsmarknadsutskottet. Hon talar om den socialdemokratiska utsorteringsskolan som inte tagit hänsyn till individen, inte mött de individer hon skriver om där de befinner sig. Jag tycker det är märkligt att hon gör det, eftersom skolan i stort sett aldrig haft möjligheterna eller resurserna att möta alla på individnivå. När dessutom herr Björklund vill reformera skolan, med fokus på disciplin och ordning och reda, kommer individerna fortfarande inte mötas 'där de befinner sig' av utbildningsväsendet. Jag tror helt ärligt det inte saknas vilja hos någon inom skolan, varken lärare eller elever att göra ett så bra jobb som möjligt. Det som saknas är resurser. Eftersom jag är lärarstuderande har jag varit ute på skolor på så kallad VFU, och det jag märker är en fruktansvärd stress på lärarna, som smittar av sig på eleverna och det gör ingen gott kan jag säga. Jag har fått agera resurs för att få mina mentorer att hinna med arbetet, så tidigt som cirka fyra veckor in i utbildningen höll jag min första egna lektion utan mentor närvarande trots att jag egentligen inte ska göra det förrän nästa termin, min sista på utbildningen.

Engström tar också upp systemet med jobbcoacher och praktikplatser som arbetsmarknadspolitiska åtgärder, och hävdar att systemet fungerar. Jag håller inte med. Det som dessa åtgärder gör är förskjuter statistiken. Istället för att vara öppet arbetslös, alltså gå och stämpla, hamnar folk i åtgärderna och alltså i så kallad dold arbetslöshet. Det ser jävligt bra ut på pappret, men det är ett hus byggd på en grund av sand, inte sten.

Det jag tror behövs är det som under krisen på 1930-talet kallades beredskapsarbeten, alltså att staten faktiskt spenderar stålars och sätter folk i arbete med exempelvis vägbyggen, skogsröjning och så vidare, med skälig pröjs för det. Inte förskjutningar i statistiken. Det går att spendera sig ur lågkonjunktur, mycket på grund av multiplikatoreffekten

Jag var bara tvungen att skriva av mig lite.

1 kommentar:

Adi sa...

Bästa inlägget hittills!