tisdag 7 juli 2009

Roskildefestivalen

Nu är jag åter hemma efter en vecka i Danmark, på Roskildefestivalen. Det har, om man så får säga, varit en rätt strulig vecka. Resan ner med tåg gick helt smärtfritt, problemen började efter vi fått på oss banden och ska hitta campingplats. Vi kuskade packning runt området i fem timmar innan HC fick dra ett argt samtal till festivalledningen och få informell information om var nya områden skulle uppstå. Det klockrena 'It's not good enough!' kläcktes även under samtalet. När vi väl fått plats slogs tälten upp med en rasande takt, fyra stycken och en pressenning på typ en halvtimme, men vi hade ett camp.

Dag två kom Charly tidigt på morgonen, fixade in grejerna i sitt uppslagna tält, och vi for in till Roskilde stad, käkade tex-mex-buffé, träffade Sven-Olaf och Göte (som vi stött på dagen innan, och festade med på förra årets festival), och drack rätt seriösa mängder margaritas till lunchen. Sedvanlig inhandling av alkohol följde, sen ut på campingen och dricka lite, festa lite och umgås i väntan på Hardy, Bullen och Johnny. De kom, festen tog mer fart, det blir svart och jag vaknar i mitt tält. Tror jag. Dagarna flyter nämligen ihop rätt rejält på en lång festival. Hur som så blir jag riktigt risig på onsdagen, så jag skakar, svettas mer än alla andra (ja, det var en sjukt varm festival, ingen skugga alls och ca 30 grader), kunde knappt äta osv. Detta var ingen vanlig baksmälla. Jag hängde på HC och Vici in till stan för att kolla om det fanns ett hotellrum ledigt eftersom dessa två skulle sova på hotell denna natt, vilket fanns för mig också. 900 danska kronor senare ligger jag och i stort sett hallucinerar/drömmer/sover och kollar på tv om vartannat i ett enkelrum.

På torsdagen sen börjar själva musikfestivalen, och det sågs många bra band, bäst för mig var The Gaslight Anthem, fantastisk amerikansk rock med spår av Springsteen. Största besvikelsen var Oasis, visst, de spelade sina dängor, men de var jävligt oengagerade liksom, bara där för att göra sitt jobb och casha in. Slipknot drog på en jävla scenshow, mycket energi i den spelningen. Inte en lugn minut.

Jag tog in på hotell igen på lördagnatten, eftersom vi bestämde oss (jag, HC och Vici) att vi skulle fara hem på söndagen, kapa festivalen med en dag, och det var skönt att vara utvilad och må bra när man skulle hem. Lite synd eftersom band missades, men samtidigt skönt eftersom ingen av oss låg på fysisk topp alls, jag kom inte riktigt tillbaka efter onsdagen liksom.

Summa sumarum: Dyrt, men kul. Och lite jobbigt att vara sjuk på festivalcamping.

Inga kommentarer: